چهارشنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۷ ۷۴
انتشار ژرف ترین تصویر کیهان از جیمز وب

روز گذشته ژرف ترین و واضح ترین تصویر فروسرخ از کیهان دوردست که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به ثبت رسیده، منتشر گردید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا ژرف ترین و واضح ترین تصویر فروسرخ را از جهان دوردست منتشر کرده است. این تصویر، خوشه کهکشانی SMACS 0723 شامل هزاران کهکشان از جمله کم‌نورترین اجرام مشاهده شده در طیف فروسرخ را نشان می دهد.
جرم کلی این خوشه کهکشانی به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های دورتر را بزرگ‌نمایی می‌کند؛ از جمله برخی کهکشان ها متعلق به زمانیکه کیهان کمتر از یک میلیارد سال سن داشته است!
این عکس ترکیبی از تصاویر در طول موج های مختلف و با زمان نوردهی مجموعا 12.5 ساعت است.

این تصویر خوشه کهکشانی SMACS 0723 را به شکلی که 4.6 میلیارد سال پیش ظاهر شده است، با کهکشان های متعددی در جلو و پشت خوشه نشان می دهد.
نور این کهکشان ها میلیاردها سال طول کشیده تا به ما برسد. وقتی جوانترین کهکشان ها را در این تصویر مشاهده می کنیم، به یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ نگاه می کنیم. با انبساط جهان، نور مرئی به طول موج های فروسرخ جا به جا می شود که جیمز وب نیز برای رصد آنها طراحی شده است. محققان به زودی شروع به کسب اطلاعات بیشتری در مورد جرم، سن، تاریخچه و ترکیبات کهکشان ها خواهند کرد.

میدان گرانشی قدرتمند یک خوشه کهکشانی می تواند پرتوهای نور کهکشان های دورتر را خم کند، درست همانطور که یک ذره بین تصاویر را خم می کند. ستاره ها نیز در تصویر با پراش نوری برجسته ای نمایان شده اند، زیرا در طول موج های کوتاه تر درخشان تر به نظر می رسند.
محققان می‌توانند از این داده ها برای کشف اینکه کهکشان‌ها چگونه شکل می‌گیرند، رشد می‌کنند و با یکدیگر ادغام می‌شوند و در برخی موارد چرا به طور کلی ستاره‌ زایی در آنها متوقف می شود، استفاده کنند.
این تنها شروع ماجرا است. محققان به استفاده از تلسکوپ وب ادامه خواهند داد تا نوردهی های طولانی تری داشته باشند و وسعت بیشتری از جهان ما را رمزگشایی کنند.