شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱ ۴۷
22 خرداد؛ سالروز وفات دکتر جلال صمیمی

دکتر جلال صمیمی اختر فیزیکدان نام آور پرتوهای کیهانی، عضو برجسته رصدخانه ملی ایران و رئیس و بنیان گذار رصدخانه پرتوهای کیهانی البرز در 22 خرداد ماه 1399 دیده از جهان فروبست.

دکتر جلال صمیمی اختر فیزیکدان نام آور پرتوهای کیهانی، عضو برجسته رصدخانه ملی ایران و رئیس و بنیان گذار رصدخانه پرتوهای کیهانی البرز در سال ۱۳۱۹ در شهر زابل متولد شد. او در سال ۱۳۴۰ پس از اخذ مدرک مهندسی برق خود از دانشگاه آبادان، برای ادامه تحصیلات خود به آمریکا رفت و مدرک دکتری خود را در زمینه ذرات بنیادی از دانشگاه اوکلاهاما دریافت کرد. دکتر جلال صمیمی که پس از اتمام دکترای خود چند سالی را در این دانشگاه‌ تدریس می‌کرد، در سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشته و کار خود را در دانشکده علوم دانشگاه مشهد آغاز نمود. وی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶ ریاست دانشکده علوم دانشگاه مشهد را بر عهده داشت. او در اواخر دهه شصت در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تهران به عنوان استاد و عضو هیأت علمی آغاز به کار کرد.

آنچه وی را در بین دانشمندان پرتوهای کیهانی جهان سرشناس و ممتاز کرد؛ تحقیقات بیست ساله ایشان درباره کهشان راه شیری و آزمایش در مورد تابش اشعه گاما و کشف پنج چشمه پرتوهای کیهانی در فضای بیکران است. وی پس از مطالعات و تحقیقات گسترده، آزمایشهای مکرر خود را در زمینه امولوسیون هسته ای انجام داد و سرانجام موفق به کشف چشمه های گاما شد.

همچنین تحقیقات جلال صمیمی در زمینه پرتوهای پرانرژی کیهانی منجر به تأسیس رصدخانه تابش پرانرژی کیهانی البرز شد. از زمان راه اندازی آشکارسازها، این رصدخانه توانسته است بهمن های فضایی زیادی را ثبت و بررسی کند و نتایج تحقیقات این مجموعه در مجلات معتبر جهان به چاپ رسیده است.

جلال صمیمی در سال ۱۹۷۹ در مقاله ای که در مجله نیچر به چاپ رساند یک منبع تابش اشعه ایکس در کهکشان را با نام GX339-4 به عنوان یک کاندیدای سیاهچاله معرفی کرد.

ایشان در سال 1381 در دفتر کار خود در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف دچار سکته مغزی شد و این بیماری منجر به کاهش توانایی جسمی و حرکتی وی شد، اما با این حال در همان دوره نیز به فعالیت‌های علمی خود پرداخت و پس از مدتی، حضور در کلاس‌های درس را هم از سر گرفت. در همان دوران "رصد چشمه پرتو‌های گاما" از جمله فعالیت‌هایی بود که با همراهی همکارانش انجام داد و نتیجه آن در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر گردید. وی همچنین رتبه اول پژوهش‌های بنیادی نوزدهمین دوره جشنواره خوارزمی را در همان دوران کسب نمود.

جلال صمیمی در ۲۲ خرداد 1399 دیده از جهان فروبست.