چهارشنبه, ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ ۱۱:۰۱ ۳۹
EHT، شکارچی سیاهچاله مرکزی کهکشان M87

آرایه رادیوتلسکوپ افق رویداد ( EHT) موفق به اندازه گیری قطبیت پرتوهای نزدیک به افق رویداد سیاهچاله M87 شد.

در 21 فروردین ماه سال 1398، دانشمندان اولین تصویر ثبت شده از یک سیاهچاله را منتشر کردند. در این تصویر حلقه ای روشن با مرکزی تاریک دیده می شد. این تصویر مربوط به سیاهچاله بسیار غول پیکر در مرکز کهکشان M87 بود. این سیاهچاله 6.5 میلیارد برابر خورشید جرم دارد و در فاصله ی 53 میلیون سال نوری زمین واقع شده است. پیش از این دانشمندان سیاهچاله را از روش های غیر مستقیم آشکار می کردند و این اولین تصویری بود که سیاهچاله را مستقیما آشکار کرد.

تصویر اولین سیاهچاله ثبت شده توسط EHT در مرکز کهکشان M87

پس از آشکارسازی مستقیم این سیاهچاله، دانشمندان مطالعات علمی دقیقتر را بر روی این جرم آغاز کردند و به بررسی داده های اخذ شده از سال 2017 توسط آرایه‌ی رادیوتلسکوپ EHT، پرداختند. در تاریخ 4 فروردین 1400 محققان موفق شدند میزان قطبیت پرتوهای تابیده شده از لبه افق رویداد این سیاهچاله را اندازه گیری و ثبت کنند. این قطبیت در تصویر زیر بصورت انتزاعی نمایش داده شده است. این داده ها منجر به شناخت دقیقتر کهکشان ها و سیاهچاله ها خواهد شد.

تصویر انتزاعی از قطبیت پرتوهای نزدیک به افق رویداد سیاهچاله کهکشان M87

در مورد آرایه رادیو تلسکوپ افق رویداد ( EHT)

باید توجه داشت مهمترین کشفیات علمی در حوزه نجوم و اخترفیزیک بواسطه همکاری های بین المللی تحقق می یابند. آرایه رادیوتلسکوپ افق رویداد ( EHT)، حاصل همکاری 8 رادیو تلسکوپ بزرگ است که در نقاط مختلف کره زمین مستقر شده اند. این رادیوتلسکوپ ها شامل آرایه میلیمتری و زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA) و راهیاب آتاکاما (APEX) نیز می باشند. در نتیجه این همکاری مشترک، رادیوتلسکوپی غول پیکر با قطر دهانه ای به ابعاد کره زمین نظاره گر آسمان شده است. به این نوع همکاری رادیو تلسکوپ ها اصلاحا تداخلسنجی بسیار طولانی یا VLBI گفته می شود.

تصویر آرایه تلسکوپ های EHT

در تصویر فوق، رادیو تلسکوپ های EHT نشان داده شده است. در ادامه به توضیح مختصر این رادیوتلسکوپ ها می پردازیم؛

آرایه میلیمتری و زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA)

• راهیاب آتاکاما (APEX): این آرایه در ارتفاع 5064 متری در صحرای آتاکاما در شمال شیلی واقع شده است. قطر این رادیو تلسکوپ 12 متر است. این رصدخانه با همکاری موسسه رادیو تلسکوپ ماکس پلانک، رصدخانه اونسالا در سوئد (OSO) و رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) ساخته شده است.

تلسکوپ راهیاب آتاکاما (APEX)

• تلسکوپ زیرمیلیمتری هاینریش هرتز: ​این تلسکوپ در کوه گراهام در آریزونای آمریکا واقع شده است و قطر آن 10 متر است.

تلسکوپ هاینریش هرتز

• ​تلسکوپ 30 متری IRAM: این تلسکوپ در ارتفاع 2850 متری در منطقه ی سیرا نوادا اسپانیا نزدیک به قله ی پیکو ولتا ساخته شده است. قطر این تلسکوپ رادیویی 30 متر است و حساس ترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می شود.

تلسکوپ IRAM

• تلسکوپ جیمز کلارک مکسول (JCMT): این تلسکوپ طول موج زیر میلیمتری در رصدخانه مائوناکی در هاوایی در ارتفاع 4092 متری ساخته شده، قطر این تلسکوپ 15 متر است.

تلسکوپ رادیویی جیمز کلارک ماکسول

تلسکوپ بزرگ میلیمتری

تلسکوپ رادیویی قطب جنوب

آرایه زیرمیلیمتری SMA

امروزه کشفیات علمی بشر از طریق حضور موثر در مجامع بین المللی و همکاری های مشترک بین کشورهای مختلف دنیا امکانپذیر خواهد شد. پروژه ی بین المللی EHT و سایر پروژه های علمی از این دست، نشانگر اهمیت همکاری های مشترک کشورها برای اخذ نتایج علمی مفید می باشد.